Teretana i ishrana

A fine WordPress.com site

Kafa i ugljeni hidrati?

Leave a comment

Poznati stručnjak Wim Saris je nizom istraživanja došao do saznanja na koji način kofein izaziva povišen nivo šećera u krvi.
Naime, iako je mnogima bilo poznato da kofein izaziva povišen šećer u krvi malo ko je znao da se to događa na izrazito negativan i štetan način…

 

 

 

Kofein i ugljeni hidrati

Ukoliko zajedno konzumiramo obrok bogat ugljenim hidratima (doručak) i kofein (jutarnja kafa), događa se doslovno prava katastrofa. Usled unosa ugljenih hidrata naglo se poveća nivo šećera, i kao odgovor na to, insulina u krvi. Međutim, umesto da taj insulin smanji šećer na uobičajen nivo, oni oboje nastavljaju satima kružiti u krvotoku u svojim abnormalnim vrednostima. Nakon što telo “shvati“ da se ugljeni hidrati ne „upijaju“ u stanice željenom brzinom, gušterača počinje lučiti još veće količine insulina.

Kofein smanjuje osetljivost na insulin!

Kofein nekim nepoznatim mehanizmom znatno smanjuje osetljivost na insulin (do 30%) i stanice ga stoga jednostavno teže „prepoznaju“. Nastaje pravi nered u metabolizmu ugljenih hidrata i dobijamo stanje koje je vrlo slično kao onom kod dijabetičara tipa 2. Takvo stanje doduše traje samo nekoliko sati dok deluje kofein i ne ostavlja neke značajnije posledice.

No u svakodnevnom životu stalnim unosom kofeina tokom dana, odnosno čestim pijenjem kafe te svakim novim obrokom , produžavamo takvo negativno stanje u nedogled. Tako većinu vremena provodimo kao da smo bolesni od dijabetesa tipa 2, a da toga uopšte nismo svesni. Jedino što znamo je da se konstantno loše osećamo, da smo hronično umorni i da se debljamo „bez razloga“. Što je najgore od svega, kad nas doktori upute na analizu krvi, mi odlazimo sa praznim stomakom i rezultati su naravno „u redu“, a naši organi s vremenom trpe u manjoj ili većoj meri slične posledice i oštećenja kao i oni kod pravih dijabetičara.

Šta možemo učiniti da izbegnemo takvu katastrofu?

Znamo da je to utopija, ali najpre bismo trebali prestati piti kafu te u svakom slučaju prestati koristiti kofein u tabletama te Cola pićima (u većim količinama) koji su još štetniji od nje. Kafa u sebi ipak sadrži tzv. specifične kvinide koji donekle, no nedovoljno, sprečavaju negativno delovanje kofeina. Zbog tih spojeva kafa bez kofeina znatno povećava osetljivost na insulin te se može preporučiti osobama koje imaju s tim problema.
Onaj ko se ne želi odreći kofeina , može i dalje uživati u njemu bez štetnih posledica, ali samo pod jednim uslovom. Kada želite piti kafu, najbolje je da to uradite ujutru uz doručak koji sadrži uglavnom proteine i kvalitetne nezasićene masti te vrlo malo ugljenih hidrata, najbolje onih kompleksnih. Sledećih pet do šest sati dok su delovanja kofeina najsnažnija, poželjno je suzdržavanje od unosa ugljenih hidrata.

(preuzeto iz knjige „Doručak šampiona”, Goran Tepšić i Charlie Francis )

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s